Mijn favorieten

Veelgestelde vragen

Staat jouw vraag hier niet onder? Laat het ons weten, we beantwoorden die graag!

 

1. Wanneer ben ik als koper in onderhandeling?

Je bent in onderhandeling met de verkopende partij als deze reageert op je bod door:
1) een tegenbod te doen.
2) expliciet te melden dat je in onderhandeling bent.
Je bent dus nog niet in onderhandeling als de verkopende makelaar zegt dat hij jouw bod met de verkoper zal bespreken.
 

2. Mag een verkoopmakelaar doorgaan met bezichtigingen als er al over een bod onderhandeld wordt?

Ja, dat mag. Een onderhandeling hoeft namelijk niet tot een verkoop te leiden. En waarschijnlijk wil de verkoper graag weten of er meer belangstelling is. Ook mag er met meerdere geïnteresseerde kopers tegelijkertijd onderhandeld worden. Een NVM-makelaar moet dit wel duidelijk aan alle partijen melden.

Vaak zal de verkopende NVM-makelaar belangstellenden mededelen dat er al een bod ligt of dat er onderhandelingen bezig zijn. De NVM-makelaar doet geen mededelingen over de hoogte van de biedingen. Dit zou overbieden kunnen uitlokken.
 

3. Wanneer ik de vraagprijs bied, moet de verkoper de woning dan aan mij verkopen?

Nee, de verkoper is niet verplicht de woning dan aan jou te verkopen. De Hoge Raad heeft bepaald dat de vraagprijs gezien moet worden als een uitnodiging tot het doen van een bod. Ook als je de vraagprijs biedt, kan de verkoper dus beslissen of hij jouw bod wel of niet aanvaardt, of kan hij (via zijn makelaar) een tegenbod doen.
 

4. Kan de verkoper de vraagprijs van een woning tijdens de onderhandeling verhogen of verlagen?

Ja, de verkoper kan besluiten de vraagprijs te verhogen of te verlagen. Daarnaast heb jij als potentiële koper ook het recht tijdens de onderhandelingen jouw bod te verlagen. Zodra de verkopende partij een tegenbod doet, vervalt namelijk jouw eerdere bod.
 

5. Mag een makelaar van de NVM tijdens de onderhandeling het systeem van verkoop wijzigen?

Ja, dat mag. Soms zijn er zo veel belangstellenden die de vraagprijs bieden of benaderen, dat het moeilijk te bepalen is wie de beste koper is. Op dat moment kan de verkoper – op advies van zijn makelaar – besluiten de biedingsprocedure te wijzigen in bijvoorbeeld een inschrijvingsprocedure. In deze procedure krijgen alle bieders een gelijke kans om een bod uit te brengen. De makelaar moet eventueel eerder gedane toezeggingen of afspraken eerst nakomen, voordat de procedure veranderd wordt.
 

6. Mag een NVM-makelaar een onrealistisch hoge prijs vragen voor een woning?

De verkoper bepaalt in overleg met zijn NVM-makelaar welke prijs realistisch is voor de woning. De koper kan onderhandelen over de prijs, maar de verkoper beslist.
 

7. Moet de makelaar met mij als eerste in onderhandeling als ik de eerste ben die een afspraak maakt voor een bezichtiging? Of als ik als eerste een bod uitbreng?

Nee, dit hoeft niet. De verkoper bepaalt samen met de verkopende makelaar met wie hij in onderhandeling gaat. Vraag, om teleurstelling te voorkomen, als koper de verkopende makelaar van tevoren naar de verkoopprocedure die wordt gebruikt.
 

8. Hoe wordt het aantal vierkante meters van een woning bepaald?
NVM-makelaars zijn verplicht het aantal vierkante meters van een woning te meten volgens een branchebreed afgesproken meetinstructie. Deze instructie beschrijft precies wat er wel of niet wordt meegerekend als gebruiksoppervlakte van een woning of appartement. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen:
 a) Woonruimte, zoals woon- en slaapkamers, keuken, badkamer, wc, gang en meterkast.
 b) Overige inpandige ruimte, zoals aangebouwde garage en zolder met vlizotrap.
 c) Gebouwgebonden buitenruimte, zoals balkon en loggia.
 d) Externe bergruimte, zoals losstaande schuur en losstaande garage.
Een van de aandachtspunten bij het bepalen van de gebruiksoppervlakte is dat er alleen gemeten wordt waar de hoogte minimaal anderhalve meter is. De buitenmuren worden niet mee gemeten, de binnenmuren wel. Nissen kleiner dan 0,5 m2 worden genegeerd.
 
9. Waarom een makelaar inschakelen?
Omdat een makelaar alles weet van onroerend goed, de woonomgeving, van het traject waarin je terecht komt als je een huis koopt of verkoopt. Omdat we je graag begeleiden bij het verkopen of kopen van een huis en dat ook goed kunnen. Omdat we daarin als geen ander, goed zijn.
 
10. Wat is exclusief wonen?
Mooi wonen, in een bijzonder huis of op een bijzondere plek, meestal in de hogere prijsklasse.
 
11. Waarom kiezen voor een makelaar van Viavesta?
Omdat wij goede huizen verkopen, de juiste kopers tegenkomen, het traject zo zorgvuldig begeleiden dat je niet voor verrassingen komt te staan. Wij lopen het vuur uit onze schoenen voor onze klanten.
 
12. In welke regio werkt Viavesta?
In de regio Gouda. Dus Gouda, Reeuwijk, Waddinxveen, Zuidplas en Krimpenerwaard.
 
13. Wanneer komt mijn huis in aanmerking voor Viavesta? 
Elk huis is een Viavesta huis.
 
14. Hoe kan ik in contact komen met Viavesta?
Je kunt ons bellen, appen en mailen. Natuurlijk, langskomen en een heerlijke koffie bij ons drinken kan ook!
 
15. Is Viavesta aangesloten bij een makelaarsvereniging?
Wij zijn lid van de Nederlandse Vereniging van Makelaars.
 
16. Kan ik naar een andere makelaar overstappen?
Dat kan altijd, wij rekenen geen intrekkingskosten. Maar dat gebeurt gelukkig zelden.
 
17. Moet ik weg zijn tijdens een bezichtiging in mijn huis?
Dat mag, maar hoeft niet.
 
18. Wanneer zijn de Open Huis Dagen? 
Als je wilt, kun je iedere week een open huis dag houden. Wij adviseren je hierover en organiseren het als je dat wil.
 
19. Kan Viavesta voor mij huizen zoeken aan de hand van mijn woonwensen?
Ja, je krijgt dan, kosteloos, een digitaal dossier van ons, waarin je je woonwensen kan aangeven en aanpassen. Aan de hand daarvan krijg je per mail het aanbod dat bij jouw wensen past. 
 
20. Kan ik een gratis aankoopadvies krijgen?
Als je met ons wil sparren over het kopen van een huis, kan dat natuurlijk. Niet als wij het huis van je dromen zelf in de verkoop hebben staan, dan behartigen wij de belangen van de verkoper.
 
21. Hoe kan ik aangeven dat ik een huis wil bezichtigen?
Bel, app of mail ons. Of vul het contactformulier op onze site in.
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen